Tuesday, January 1, 2008

My Open Water Sea Diving Stories

Hi all...dlm hidup aku air, udara, darat aku dah try...Alhamdulillah semua tue atas dorongan my father yg slalu ajak aku gi xtreme sports like that. First extreme sport yg aku join is Scuba diving. Wow korang must try and explore the things yg korang slalu tgk kt tv n tk pernah experience it yourself. Aku ingat lagi peristiwa aku mula2 nk gi amik lesen scuba n smpai habis dpt lesen tue.
It started when my father give me a call dr JB. My dad tanye aku "Ijal nk amik lesen scuba tak, hari rabu ni balik umah coz hari khamis kita nk bertolak ke pulau Aur(kt mersing Johor)". Wah by the time aku dgr cite dr my dad, aku nye xcited aku prepare brg2 aku nk balik. My dad pulak tue organize the program tuk amik lesen scuba. Nk jadikan cerita ade pulak mmber bilik aku nie, dia sibuk jaga tepi kain org. Dia nmpk aku ngah kemas2. Dia tanye kt aku "Woik hogie, ko nk g mane ni?". Aku jwb "aku nk g amik lesen scuba. Ko nk ikut, nnti aku tanye ayah aku". Ada mmber nk gi same. Korang nk tau sape mamat tue, sape lg kalau bukan mamat Salleh Img_1936 budak bilik aku tue. Ha pas aku call my dad pasal mat salleh tue, dia pun dpt green light dr my dad.
Tapi kitorang ade satu masalah besar. Jeng jeng jeng...korang nk tau ape jadi? Nk dijadikan cite boleh pulak minggu tue ade University Election, alamak student yg tk gi elect. ada ubat menanti. Aku ngan mat salleh pun dh pening kepala. Aku ape lg mintak official letter dr my dad n terus g CCAC gi jumpe officer kt sane.
Kt CCAC aku ngan mamat salleh bincangla ngan officer kt sane. Ramai jgk org kt CCAC mase tue. Yela calon2 parti yg bertanding. Ade yg tgh kena marah la, ade yg kena dendala (pasal gantung banner kt restricted area). Aku pulak terus jumpe officer berkenaan n bg letter from the organizer. Nk dijadikan cerita, officer tue kate "you dua orang cannot go(hehe), ni bukan program university, nnti kalu jadi ape2 university tk b'tanggungjwb.". Alamak ape yg kitorang nk buat nie, lesen scuba tue melambai2 kt kitorang suruh balik. Sat lg officer tue smbung lg "kan sekarang nie korang kena buat election, klau you tk elect. nnti you all kena university punishment!!". Ah biarkan ape diorang nk kate. Tapi sebelum tue officer tue ade berkata "kalau saye jadi awak saya pergi je". Tiba2 aku dpt idea, aku pakat ngan salleh kitorang pergi jgk. Kitorang tanye ape punishment yg kitorang kena, ala tk la serius sgt cuma university privillge je yg dia amik, Biarle Labu.Ha settle masalah kt CCAC. Aku ngan mamat salleh dh senang hati n ready nk balik.
So bila smpai ari rabu aku ngan mamat salleh bertolak balik ke JB kul 12 mlm. On the way back kitorang ape lg tidoq' le hehe. Kitorang sampai JB kul 3.30 pg. My brother amik aku ngan salleh. Kok kok kok kok(bunyi ayam daa..). My dad kejut aku subuh n dia suruh siap2 coz nk bertolak kul 7am. Aku kejutkan my brother n mat salleh suruh siap2.
Pg tue kitorang kumpul dulu kt office my dad kt bangunan sultan ibrahim(ala historical bangunan kt johor tue) n tepat kul 8am kitorang bertolak trus ke mersing. Route to mersing is to go to Kota Tinggi first(kmpung my mama) then baru naik ke mersing. Wooo, jln ke mersing tue memang best, ade kubu lame, ladang teh, n mcm2 la. Tp kalau mlm jln tue gelap gulita n seram beb. Kitorang smpai kt mersing kul 10am, 2jam perjalanan. Kitorang terus pegi kt jeti n load barang masuk dlm boat ke pulau Aur. Pulau ni agak jauh gk. Diorang kate pulau ni pulau yg terhujung skali.
Ok lepas loading brg org pun dh naik, boat pun jln. Perjalanan ke pulau Aur lebih kurang 2 jam jgk..wah pening kepla duk atas boat 2 jam, mabuk laut kang. All the way ke pulau Aur banyak gk pulau yg kitorang lalu...pulau besar, pulau babi besar, pulau tinggi name dia pelik2.
"Dh nk sampai dh" kate driver boat tue...wah terpegun aku tgk tmpt tue...boat kitorang masuk diantara dua pulau n air kt tgh2 tue memang gelap n jernih. Boat tue labuhkn sauh dia n boat kecik pun dtg amik kitorang. Sampai je kt pantai ade group yg dh sampai awal. Diorang gerak awal pg lg dr kitorang. Yg bestnye smpai je terus makan. Free pulak tue, hehe takde le dh bayar dah tp kitorang makan mcm free aje. Mane tknye buffet..tue yg balik scuba badan naik tak ingat tue. lepas makan kitorang rest kt bilik coz mlm tue first teori class mula.
Lepas solat magrib class pun mula. Dia pasang video dulu n each chap dia terangkan ape yg penting dlm scuba diving ni. Korang nk tau tk something, our diving instructor tue mcmana???..cuba bayangkn orang india gemuk pakai swimming trunk je. Wow seksi gitu hehe... Class teori tue abis dlm kul 1130 mlm. Lepas class kitorang kena isi borang SSI tuk amik ujian scuba tue. Mate dh ngantuk tp yg bestnye ade pulak makanan mlm tue...ade maggi, roti bakar, kaya ade mentega ade...wah bertambah gemuk aku. Lepas mkn aku pergilah jln2 kt pantai tu...best woo feelin gitu. Amik gambar skit tuk my GURL (EIJA) buat kenangan.
Img_2004 Keesokan pagi tue, mulalah class pratical kitorang. Dia ajar mcmane nk pasang tank kt BCD(ala mcm beg selam tue) n kitorang pakai wet suit, weight belt n fin n blaja emergency actions bila dlm air. Kitorang blaja tepi pantai je, tmpat cetek.Img_1946 Dia ajar isyarat dlm air, mcmane nk handle bila face mask tercabut, mcmane nk clearkn fog dlm face mask, mcmana nk buat bila breathing source tue tercabut n mcm2la. Lepas blaja benda tue sampai terror chewah lebih kurang 3 jam dia suruh kitorang rehat.
Petang tue lepas zuhur barulah cabaran yg sebenarnye. Diorang bawak kite gi teluk n dive kt situ. Boleh tahan dlm jgk, ade dlm 10 kaki. Kt situ ape yg kitorang blaja kt tepi pantai dia suruh buat kt situ. Kt tepi pantai tue kalau jadi ape2 bolehla berdiri. Tp kat teluk tue kena naik atas dulu very dangerous man.Hari2 seterusnya, kitorang baru dpt opportunity pegi dive ngan buddy masing n believe me BEST sgt.
Img_2060 Last day, kitorang kena jwb soalan tuk layak pegang lesen OPEN WATER DIVER. Aku dptla markah yg agak cemerlang gk HEHE :-p.
Sebelum balik kitorang amik gmbr skit, eh banyak jgk la buat photo story kt pulau Aur tue. Kitorang bertolak kul 12pm n smpai jeti mersing kul 2pm. Badan sudah letih tido aje dlm kete...Bila smpai umah smbung lg tido. I want to let you all know that the experience that we gained memang best. I wish to share the experience with my Hunny Bunny Eija, Insya Allah nnti nk bwk dia n share the world underwater...


WALLAAHH UnDerWaTeR WoRLd

No comments: